Bedrijven weten meer dan je denkt

“Het internet heeft de wereld voor elk van ons geopend en het heeft ook elk van ons voor de wereld opengesteld. Steeds meer is onze privacy de prijs die we betalen voor al deze verbondenheid.”

Als “Hans en Grietje” door het digitale bos
Dit is een uitspraak van Gary Kovacs (CEO van de Mozilla Corporation) die naar mijn mening een duidelijk beeld schets van wat er op het moment gebeurt in de online omgeving. Zoals hij ook in een van zijn seminars aangeeft zouden velen van ons vandaag graag geloven dat het internet een privé-plek is, maar dat is het niet. Met elke klik van de muis en elke aanraking van het scherm laten we als “hans en grietje” broodkruimels van onze persoonlijke informatie achter overal waar we door het digitale bos reizen (datamining).

Zo zijn er ook tal van voordelen te noemen waarom online zijn een positieve invloed kan hebben op ons als gebruikers. Tod van Luling, schrijvend voor de Huffington Post, heeft een lijst samengesteld met een aantal voordelen. Bekijk de positieve invloeden van internetten.

Privacy is geen optie
Het is tijd en aan ons om te zien welke bedrijven gegevens van ons hebben. Privacy is geen optie, en het mag niet de prijs zijn die wij accepteren enkel om op het internet te kunnen.”Onze stemmen zijn belangrijker en onze acties nog belangrijker”.

Lightbeam is een geniale uitvinding en een Firefox-add-on die interactieve visualisaties gebruikt om de websites van eerste en derde partijen waarmee wij op het internet contact hebben aan te tonen. Terwijl wij surfen, onthult Lightbeam de volledige diepte van het internet van vandaag, inclusief gedeelten die niet voor de gemiddelde gebruiker duidelijk zijn.

Onwetendheid kan uitermate sterk in ons nadeel werken. We kunnen het nu downloaden om te zien wie ons volgt op het web.

Vergeet niet, het internetgeheugen is voor eeuwig!

Kristijan Vasic | 25-03-2016 | 20:50 | link |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *