Bestaat er een universele sleutel tot succes?

Mensen, vooral business georiënteerde mensen, verlangen naar eenvoudige en duidelijke antwoorden. Het laatste wat we willen wanneer we worden geconfronteerd met een probleem zijn abstracte principes die een hoop aandacht en energie vereisen. Wat we zoeken is een formule die ons de uitkomst biedt, niet een verandering van levensstijl.

Dit verlangen naar snelle oplossingen is de reden waarom er zo veel blog posts en artikelen zijn die beweren dat ze bijvoorbeeld “de sleutel tot succes” hebben gevonden. Alsof het mogelijk is om één universele oplossing te hebben, ook ik ben hier in het verleden keihard ingetrapt.

Elke universele oplossing blijkt vaak te algemeen of ongenuanceerd waardoor adequaat richting geven onmogelijk lijkt.  De trieste waarheid is dat er bijna geen “stappen” of “rare trucs” zijn voor succesvolle marketing. De reden dat universele marketingbenaderingen geneigd zijn niet te werken is dat er gewoon te veel factoren zijn die de juiste manier van handelen bepalen. Natuurlijk zijn er richtlijnen, maar deze richtlijnen kunnen niet worden gebruikt als een toepasbare strategie. Het blindelings volgen van een set van logistieke stappen zonder het hebben van een overkoepelend doel of strategie zal je op een frustrerende koers richting mislukking brengen. De enige vuistregel is dat je moet doen wat werkt. Hoe kan je de verleidelijke fout van een universele marketing aanpak vermijden en welke unieke strategie werkt voor jouw organisatie?

Identiteit als centraal uitgangspunt

De eerste (en meest cruciale) stap voor het opbouwen van een degelijke en samenhangende  marketing strategie is het uitwerken van de unieke merkwaarden die het DNA van je organisatie vormen. Wie ben je, waarom besta je en waar wil je als organisatie naartoe? Antwoorden op deze essentiële vragen dienen het vertrekpunt te zijn voor een marketing strategie die je kernboodschap versterkt.

Kennis en relevantie

Kennis en begrip hebben van verschillende kanalen en/of benaderingen in algemene zin  is één onderdeel van het ontwikkelen van een sterk marketing plan. Het inzicht hebben om al deze componenten kwalitatief te analyseren en besluiten te nemen, niet alleen op basis van of het goed is in abstracte zin maar of het goed is voor “jou” organisatie, is essentieel voor succes. Het hebben van bijvoorbeeld een bepaald aantal likes kan zeer belangrijk zijn, maar zorg ervoor dat je op zoek gaat naar de juiste indicatoren die een bijdrage leveren aan het behalen van je belangrijkste doelen.

Begrijp je doelgroep

Om je merk een duidelijke stem en doel te geven moet je als organisatie zien te achterhalen welke doelgroep het meest bereid is om te luisteren naar wat je te zeggen hebt. Weten wie deze groep is en deze groep beter leren begrijpen zal bijdragen aan een inzichtelijke situatie waarin makkelijker keuzes kunnen worden gemaakt met betrekking tot het investeren van tijd en energie.

Kennis versus wijsheid

Blogs, sociale pagina’s en gidsen over marketing  kunnen je een heleboel feitelijke informatie omtrent marketing bieden, maar denk maar niet dat deze je zullen leren hoe je kennis toe moet passen in de praktijk. Het kennen van de ideale lente voor een Facebook bericht of de beste Twitter post frequentie zal je niet voorzien van de wijsheid om te beoordelen of deze kanalen wel voor je werken en wat hun rol is in een bredere marketingstrategie.

Om tot een krachtige en effectieve strategie te komen zal je wijsheid uit zelfreflectie moeten mengen met algemene kennis. Met kennis kan je vertellen dat een tomaat een vrucht is, maar met wijsheid zal je de tomaat niet gebruiken voor een fruitsalade.

Kristijan Vasic | 19-04-2016| 16:55 | link

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *