Google Analytics? Start met deze 5 stappen!

Gefeliciteerd met het (laten) maken van je website! Je hebt zojuist de eerste grote stap gezet richting het opzetten van een online marketing strategie. Wat nu? Deze gids zal u helpen bij het instellen van Google Analytics, een tool voor bedrijven om inzicht te verkrijgen op het bezoekersgedrag van je website? De volgende stap is het verkrijgen van inzicht in het verkeer, de bezoekers en gebruiksgemak van je site. Het verzamelen van deze data heeft als doel het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van je website om meer en tevreden bezoekers te trekken. Klaar voor Google Analytics? Als je bij het horen van deze twee woorden geen zin krijgt om te feesten – dan weet ik het ook niet. Ga je gang, pak je feestmuts, zet de muziek op, we gaan uw website pimpen met een Google Analytics-setup.

1. Een Google-account aanmaken

Voor het gebruik van Google Analytics is een Google-account vereist.  Meld je hier aan voor een Google-account.

2. Aanmelden voor Google Analytics

Zodra je Google-account is aangemaakt kan je je website hier aanmelden bij Google Analytics.

3. Een Google Analytics account aanmaken

Als je eenmaal op de knop aanmelden hebt geklikt kan je direct doorgaan om een Google Analytics account aan te maken. Ben je van plan om Google Analytics te installeren op meerdere websites en wil je het overzichtelijk houden dan is het belangrijk om je account te vernoemen naar je domeinnaam.

4. De tracking-ID code ophalen en configureren

Aan het eind van de aanmelding kan je de tracking-ID code voor je website ophalen.

Het proces voor het toevoegen van uw tracking code is afhankelijk van de structuur van uw website. Vaak kan je de code kopiëren tussen de <head> tags in je website. Als uw site is gebouwd met behulp van een management console, zoals WordPress, kun je meestal in de thema opties deze code kopiëren en plakken op elke pagina die u wilt bijhouden. Er zijn een aantal opties beschikbaar afhankelijk van je behoefte, namelijk:

  • een domein (voorbeeld.com);
  • meerdere pagina’s op hetzelfde domein (voorbeeld.com, blog.voorbeeld.com);
  • meerdere domeinen (voorbeeld.com, voorbeeld.nl).

5. Het verzamelen van gegevens

Nu komt het leukste gedeelte aan de beurt. Hier kunt u zich aanmelden voor toegang tot de gegevens van uw site. Het duurt even voordat Google al de gegevens over jouw website heeft opgehaald, maar zodra Google dit heeft geladen kunt u aan de slag. Volg waardevolle informatie zoals, demografische gegevens, interesses, gedrag, technologie etc. De informatie die deze tool verzameld is van onschatbare waarde. Het zal u helpen om de klantervaring te verbeteren, die een positieve invloed kunnen hebben op het aantal bezoeken.

Heb jij een mooie toevoeging aan dit stappenplan? Voel je vrij om iets toe te voegen in de commentaren hieronder.

Kristijan Vasic | 15-04-2016| 16:55 | link

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *