Hoe toegankelijk is jouw website?

Waar moet ik rekening mee houden?
Een hoop professionele bureaus werken tegenwoordig met passie voor design aan website ontwikkeling. Zo garanderen ze bedrijven online succes, vindbaarheid door zoekmachines, een uniek concept en zo nu en dan zelfs een compleet nieuwe creatieve huisstijl. Uiteraard zijn dit belangrijke onderdelen binnen een website, maar vragen deze bureaus zich ook af hoe gebruiksvriendelijk een website nu eigenlijk is?

Naar mijn mening is dit een uitermate belangrijk onderdeel binnen een website en bepaald het voor een groot deel het online succes. Toch scoren nog heel veel websites onder de maat op dit onderdeel en in die zin is er nog veel winst te behalen. De vraag die bedrijven zich moeten gaan stellen is hoe gemakkelijk een gemiddelde online bezoeker of een lichamelijk beperkten hun website kan gebruiken.

Wat is responsive webdesign?
Tegenwoordig bekijken mensen websites niet alleen maar door middel van een desktop computer, maar steeds vaker ook via hun smartphone en tablet. Voor een optimale weergave op al deze verschillende apparaten, is het noodzakelijk dat een website detecteert met welk apparaat de website wordt bezocht en de lay-out hier vervolgens automatisch op aanpast.  Dit wordt ‘responsive webdesign‘ genoemd.

Wat is usability?
Stel bedrijf X steekt geld in webdesign, zoekmachine optimalisatie, online adverteren en andere online promotionele middelen, waarmee het 5000 bezoekers trekt. Op het moment dat 300 van deze bezoekers niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn op de website, leidt dit al snel tot frustratie en minder aankoop. Op deze manier raken bedrijven bezoekers kwijt door een slechte usability. En wegklikkende bezoekers kun je je als internetondernemer natuurlijk niet permitteren.

Stel dat bedrijf X de usability van zijn website verbeterd en de bezoekers zouden hun weg kunnen vinden binnen de website. Dit zou de bezoekers het gevoel geven dat de website duidelijk en betrouwbaar is.  Hiermee zou bedrijf X gegarandeerd de online kosten kunnen verlagen of de omzet verhogen.

Is mijn website toegankelijk voor iedereen?
Hoe toegankelijk is jouw website gebouwd voor 25% van de bevolking met een beperking? Je weet het zo met de Microsoft ‘kleed je site uit!’

 Kristijan Vasic | 01-04-2016 | 11:33 | link |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *