Wat is de toekomst van affiliate marketing?

Vorig jaar blijkt nogal een interessant jaar te zijn geweest voor de Nederlandse affiliates. Steeds meer Nederlanders beginnen op dit moment ‘het spel‘ echt te begrijpen en te spelen. De markt voor affiliatemarketing is dus volop in beweging, maar moet ook nodig verder evolueren. Kunnen we blijven innoveren om mee te gaan in de ontwikkelingen binnen online marketing en e-commerce als geheel?

Komen er meer Nederlandse affiliates?
Nederlandse affiliates zijn positief  gestemd over komend jaar. Zo verwacht een ruime meerderheid van de affiliates dit jaar een groei van hun inkomsten. Maar de cookiewet vormt volgens affiliates wel de grootste bedreiging voor affiliatemarketing, aldus Stéphanie Menger. Met de opkomst van meer Nederlandse affiliates blijven  partijen natuurlijk niet achter om extra informatie te bieden over dit concept. Voorbeelden hiervan zijn: Affiliateforum.nl, Affiliateblog.nl en Affiliatenieuws.nl. Volgens Marketingfacts.nl zijn er helaas nog steeds enkele affiliatenetwerken die zich niet of nauwelijks actief laten zien op dit soort panelen en de communicatie met affiliates teveel laten liggen.

Als we terugkijken op 2015 , ben ik erg benieuwd over wat het volgend jaar zal brengen . Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, geven de meest recente verschuivingen en trends een goede indicatie over wat we kunnen gaan verwachten.

Hoe zal  de toekomst van affialiate marketing eruit komen te zien?

1 . Mobile Commerce zal de kracht van affiliate netwerken testen
Het aantal online verkopen via mobiel stijgt, zo meldt de Zanox Mobile Performance Barometer dat het m-commerce aandeel van de online verkopen in Nederland via het Zanox-netwerk het laatste kwartaal van 2012 met 419 procent is gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. Hier blijken nog grote kansen te liggen voor affiliates.

2 . Adverteerders zullen Affiliate Marketing optimaliseren met complementaire Digitale Marketing kanalen
Adverteerders zullen mogelijkheden zoeken om hun affiliate marketing inspanningen met andere vormen van digitale marketing  te optimaliseren . Op deze manier kunnen ze een betere greep op de customer journey krijgen en meer inzicht in de verschillende kanalen en de daarbij horende conversies.

3 . Luxe merken zullen meer moeten investeren in Affiliate Marketing
Volgens een recente Ipsos MediaCT studie,  zijn welgestelde klanten meer tijd en geld online gaan besteden . De tijd is  rijp voor affiliates om meer van de luxe markt te veroveren. Echter  moeten ze ook rekening houden dat luxe merken  zeer sterken eisen stellen aan de affiliates om hun imago op pijl te kunnen houden .

4. De Cookiewet zal sterk veranderen
De cookiewet brengt veel teweeg bij affiliates, adverteerders en netwerken. Cookies zijn de meest gehanteerde tracking-methode voor affiliatesales. Het komt dan ook niet als een verrassing dat de cookiewet volgens affiliates op dit moment voor affiliatemarketing de grootste bedreiging vormt. De vrees voor verlies aan inkomsten door de implementatie van de cookiewet lijkt mee te vallen. Van de deelnemende affiliates verwacht ongeveer de helft (47,2 procent) hierdoor een daling van hun omzet. Affiliates zijn sinds de invoering van de cookiewet verplicht om toestemming te vragen voor het plaatsen van affiliatecookies. Uit de uitkomsten van het onderzoek “de Yonego Affiliate Enquête” blijkt dat slechts 22,7 procent van de deelnemende affiliates dit doet. Affiliates lijken dus een afwachtende houding aan te nemen.

5. Big Data zal betere Customer Experiences creëren
Met al het gepraat over Big Data in de afgelopen jaren , zal 2016 waarschijnlijk het jaar zijn dat  het groots zal worden gebruik op alle marketingkanalen en de hele customers journey. De merken die boven de rest zullen uitsteken zullen niet noodzakelijk de grootste merken zijn  die het meest investeren in marketing en techniek. Integendeel, het zullen de merken zijn die hun klantgegevens goed gebruiken door hier relevante content aan koppelen. De klant zal uiteindelijk een unieke voorkeursgebonden boodschap ervaren.

Ik zou graag jouw perspectieven op wat het komende jaar zal brengen willen horen, dus voel je vrij om ze toe te voegen in de commentaren hieronder.

Kristijan Vasic | 08-04-2016| 17:49 | link|

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *